fredag 18 mars 2011

The Bluest Eye - Toni Morrison.


Jag lånade den här boken på engelska av mamma och läste ut den häromdagen; Toni Morrisons första bok (1970) som handlar om den svarta Pecola utifrån tre perspektiv; som barn, som vuxen och utifrån. Den innehåller längtan, incest, våld och sorg, men för mig, som aldrig brukar ha problem att läsa på engelska, var den alldeles för svår. Den är skriven i gammal sydstats-slang och jag fick läsa om flera stycken, vilket också kan ha påverkat att jag faktiskt inte tyckte att den var sådär superbra som alla andra verkar tycka. Jag gav den endast tre av fem stjärnor.

Men, men! Toni Morrison fick ju Nobelpriset i Litteratur 1993, och hennes bok Älskade (1987) fick Pulitzerpriset, så det är ju helt klart att rekommendera att läsa henne om man är en boknörd som jag.

4 kommentarer:

Lfthmn sa...

Jag läste Woman in black på rekommendation av Amanda (alla har en bok) men det funkade verkligen inte eftersom engelskan (brittisk) var alldeles för svår. Jag hade behövt slå upp tio ord per uppslag. Det blir inte lika "bra" då.

Underlandet sa...

Men finns den inte översatt till svenska?

Duktiga Tjejen sa...

Underlandet: Ingen aning, det gör den säkert, men jag har inte hittat den på nätet iallafall. Gamla böcker (denna från just 1970) är inte alltid så lätta att få tag på översatta.

egoistiska egon sa...

Åh, och jag som tyckte den var så fantastiskt bland annat pga språket. Älskar sånt, t ex Precious.