tisdag 17 maj 2011

Island i bilder.

Här kommer lite efterfrågade bilder från Island. Jag var som sagt lite retard med fotningen i början innan jag kom på att jag kunde fota med min Iphone, så alla bilder nedan är från just min Iphone och jag förbannar mig själv fortfarande för att jag inte köpte en ordentlig kamera innan resan.

Dag 1 landade vi iallafall strax efter 15 och åkte direkt till Blå Lagunen och tog ett bad. Det kostade typ 300 spänn per person och var väl rätt häftigt, men mitt hår blev som en torr boll efteråt och det började klia på huden, så vi åkte därifrån ganska snart. Vi åkte runt lite i krokarna och sov sen på hotellet som låg i utkanten av Reykjavik och var helt okej.

Dag 2 åkte vi alldeles för långt, faktiskt så långt att vi inte kom hem igen och fick sova nedanför en glaciär i Skaftafell där det var svinkallt. Jag sov typ tre timmar och hade ont överallt. Innan sömnen hann vi iallafall med "Den gyllene cirkeln" som började vid Thingsvellir, där USAs och Europas kontinentalplattor möts. Det var grymt vackert!

Thingsvellir

Efter det åkte vi till del två i Gyllene Cirkeln: Geysern Stokkur, och fick se oss några "utbrott" som var rätt balla, och sedan åkte vi till del tre; forsen Gullfoss, som var gigantisk. Vi gick liksom alldeles vid kanten och hade vi trillat ned hade det varit kört för alltid. De spelade in någon storfilm när vi var där som ska komma som 3D.

Jag ovanför Gullfoss

Vi åkte vidare österut till någon nationalpark som hette Thorsmörk, men det gick inte att komma fram på grund av vattenmassor, så vi drog vidare längs vägar som var helt tomma och ödsliga i makalösa landskap fulla av berg, fåglar och vattenfall. Vi hamnade vid nått extremt litet berg för att vara på Island; 185-meters som hette Stora Dimor, och började gå upp. Efter ungefär halva vägen fick jag jordens panikångest och bara grät och trodde att jag skulle dö. Fy fan alltså, det var vidrigt. Jag såg mig själv rulla ned som en liten vante och krossas.

Vår hyrbil på väg

Vi stannade vid Skogafoss av en slump och möttes av ett dånande vattenfall som såg ut att rinna ut över lera - men det var vulkansand.

Dag 3 åkte vi en massa mer, men allt jag har är en bunt foton på landskap efter landskap och på oss i närbild. Vi sov alltså i bilen dag två-tre och åkte vidare runt fyra på morgonen dag tre på ett totalt ödsligt Island tills vi hamnade i Jökulsarlon som var målet. Grymmast på hela resan, helt klart. Inlandsisen bröts i bitar och det kluckade och brakade överallt. På en lavastrand låg det mängder med uppspolad perfekt is och där såg jag även sälen jag skrev om i tidigare inlägg komma simmande. Den tittade på oss, blinkade några gånger, och gled vidare i strömmen.

Uppspolad glaciäris i närbild

En större bit uppspolad is. Den ser kanske inte så stor ut, men den är kanske två meter hög.

Monki blickar ut över Jökulsarlon
Vi åkte vidare österut upp mot en glaciär i Vatnajökul som är en nationalpark/glaciär på 12.000 kvadratkilometer och upptar tio procent av Islands totala yta. Vägen slingrade sig upp till olika platåer och hade värsta stupen bredvid sig. Jag började grina igen eftersom jag trodde att vi skulle dö, aldrig bli återfunna, inte ens bli missing persons eftersom ingen faktiskt visste att vi var där. Det blåste, regnade och var svinkallt. Vi åkte förbi vulkaner och glaciären men jag visar istället det mest färgglada fotot på de enda blommorna vi såg.

Vatnajökul, vid platå tre

Sen åkte vi till en annan del av glaciären vid Vatnajökul på marknivå, och där fanns det en skylt med missing persons från 2007 - två typ tjugoåriga killar som aldrig återfanns. Läbbigt. Monki ville gå ut på glaciären men jag vägrade. Skylten med namnen på de saknade samt varning för ras och halka gjorde det inte direkt mer lockande.

Lite av glaciären i Vatnajökul. Mellan glaciären och land fanns ett stup och smält, iskallt vatten

Varningsskylt vid glaciären i Vatnajökul
Vi lämnade glaciärerna och åkte tillbaka längs kusten. Här är vi utanför Vik, ungefär i mitten av landet längst söder ut, där vi hittade ett stort berg som såg ditslängt ut mitt på en lavastrand. Berget var värsta fågelparadiset och kändes som från en helt annan värld.

Berg utanför Vik. Och vår hyrbil och Monki som små ärtor framför.

Lavastrand och berget utanför Vik

Grotta fotad inifrån ned mot havet

Och det var alla foton för denna gång. Dag fyra och fem var vi i Reykjavik och åkte sedan till Snaefellsjökul, ytterligare en nationalpark. Jag tror redan att ni är halvt uttråkade så säg till så slipper ni mer.

Trillingnöten sa...

Wow! Vackert! Jag blir alldeles breathless (shit, vad heter det på svenska?)...tack :)

Tears and Pearls sa...

Vackert!!!!! Jag saknar och längtar efter Island! och alla där....

Duktiga Tjejen sa...

andningslös, haha, kidding. Jag tappar andan, heter det. Väl? Det ser dock inte alls vackert ut på korten jämfört med verkligheten! Allt är så stort att man får svindel.

Otroligt fina bilder! Den tar ju rätt så bra bilder ialalfall, din telefon. :) /Sus

Ja, Iphone 4 rules! :)

anagoesbananas. sa...

Åh, underbart! <3

Emmas Bokhylla sa...

Shit, vad vackra bilder! Du ar riktigt bra pa att fotografera, de ar ju kanon! Och det ar ett sadant dramatiskt landskap, jag blir alldeles till mig!
KRAM!

ps.
det tog tva dagar for mig att reda ut haret efter ett dopp i Bla Lagunen...

pim sa...

det är aldrig tråkigt att se resefoton speciellt på sådana spännande länder som island. naturen d'r är ju fantastiskt. vi var i blå lagunen på gruppresa ca tre timmar men jag hade inga problem med håret.
låte rgrymt att bila runt på isladns det skulle jag också vilja göra. vi åkte bara till re-vik, lagunen och den gyllene triangeln

Duktiga Tjejen sa...

Tack hörni! Och nu har ju iallafall en sagt att det är kul med resebilder.. :D

Lala sa...

Åhhh, så fint. Du tar alltid fina bilder! Måste bjuda Pelle på en resa dit nästa år han fyller år (då kan han inte säga nej, höhö).

Duktiga Tjejen sa...

Lala - ja, gör det! Jag fick ju denna i present, perfekt!

Linnéa i Alabama sa...

Vilka vackra bilder! Jag vill ocksåååååå åka!

Underbara bilder och intressant resume om resan!!

Hanna B sa...

Vad kul att läsa, och häftiga bilder (kändes dock jävligt kallt!). Hoppas nästa resa blir mer semesterkänsla :)

Duktiga Tjejen sa...

Nästa resa blir garanterat i samma anda, det är så vi alltid råkar göra när vi reser... Att komma hem blir semester!

Lala sa...

Jag vill oxå hinna se så mycket som möjligt-ALLT på resa. Slappning känns så....slappt;) Såvida man inte åker till en badresort - då räcker det med sol, läsa och bada;)

Duktiga Tjejen sa...

Lala - inte ens på sånna ställe existerar slappande för oss, alla länder har ju liksom mer än bara sol och bad.. ;)