fredag 20 april 2012

Elva Frågor och svar.

Jag har fått frågor från Lisa och Emma Sofie W, roligt!


Emmas:
1. Vad är det bästa du gjort för dig själv?
Alltså, någonsin? Det måste vara att jag stack till Karibien och bodde där. Sen att jag också lämnade det livet när det var som värst.  Och att jag skrev en bok om det.

2. Min favoritartist just nu är:
Svårt! Har lyssnar på samma mer än halva livet. Älskar Massive Attack, Oliver Shanti & Friends, Madonna, Gustavo Cerati, U2, Radiohead osv.





3. Om det var riksdagsval idag så skulle jag rösta på det här partiet för att:
Miljöpartiet, för att det ligger närmast hjärtat. Miljö är prio ett för mig.

4. Den här textraden ger mig gåshud:
Esa mujer era mi madre, y frente a mi padre estaba yo...
En skitsmörig låt av Aventura, men varje gång jag hör den vackra storyn får jag sån enorm gåshus när han sjunger att den kvinna som mannen i fängelset pratar om är hans mamma, och att han inser att han sitter framför sin pappa som han aldrig har träffat innan...




5. Är du feminist? Varför/varför inte?
Såklart! Den som inte vill ha jämställdhet är rätt pantad.

6. Om du fick välja ett resmål för resten av ditt liv, var skulle du åka då?
Skärgårn, till mammas sommarhus. Enkelt val eftersom det ligger så nära. Jag älskar annars USA med omnejd (Puerto Rico), men det vore jobbigt att behöva åka dit på ALLA semestrar.



7. Är Sverige verkligen ett så bra land som vi gärna vill tro?
Både ja och nej. Tror att vi är ganska lurade att tro att Sverige är bäst på precis allt (Vem har inte fått inpräntat att vi har bästa skolorna, bäst sjukvård,  bäst kvinnosyn osv?). När man har bott utomlands och rest mycket märker man att vissa saker verkligen är så bra som det sägs (t.ex. maten) medan annat inte är något speciellt alternativt jävligt kasst.

8. Om du hade extremt ont i ryggen och var sängliggande, vad skulle du göra då?
Oh, har varit sängliggande sjukt mycket detta år pga illamående och kräkningar. Kunde inte göra nånting i princip. Om jag kunde skulle jag läsa en massa, se på serier, stick och skriva två böcker till.

9. Vem är din favoritskribent?
Har flera favoriter, men författaren James Frey ligger i topp. Bright Shiny Morning läste jag faktiskt i Kalifornien i somras. Främst i L.A där den utspelar sig, även om den fick följa med till Golden Gate också...


10. Vilken är din favorithögtid och varför?
Antagligen julen. Då samlas alla i några dagar och det är mysigt.


11. Din bästa känsla är?
Lycka.


Lisas:
1. Om du bara fick äta en frukt resten av livet, vilken skulle du äta då?
Nu som gravid: Syrliga äpplen. Nomnom. Annars hade jag svarat avokado.

2. Hårt och intensivt eller mjukt och innerligt? (Tolkningsfråga)
Eh.

3. Vem, fiktiv eller verklig, död eller levande, skulle du vilja styrde Sverige? (Ja vi pratar person här, inte parti.)
Sorry, men vet inte.

4. Ditt drömyrke?
Författare som tjänar en massa stålar och får åka hit och dit. Typ som Läckberg.

5. Vart drömmer du om att resa?
Drömmer och drömmer, men Hawaii ska jag till. Sedan vore det roligt med Australien och Nya Zeeland också. Allt det ska bli av. Nemas problemas.

6. Vem skulle du helst vilja ha med dig på en öde ö? (Du får inte nämna en familjemedlem.)
Äh, kan inte komma på någon annan än Monki. Han är väl inte en familjemedlem...än.

7. Hur ser en perfekt dag ut för dig?
Just nu: Inte må illa, få höra bebisens hjärtljud, Monki är ledig och jag är glad. Begär så otroligt lite nu vill jag lova.

8. Vad irriterar du dig på hos andra människor?
Smaskande när de äter, näsor som gnisslar, äckliga lukter, översittartyper.

9. Nämn fem bra egenskaper hos dig själv!
Social, humoristisk, språkbegåvad, relativt musikalisk, bra på att laga mat.

10. Vilken kändis skulle du vilja träffa, och vad skulle du säga till hen?
Madonna. Skulle säkert bli stum för första gången i mitt liv dock.

11. Vilken är din favoritfilm?
Den oändliga historien om jag bara får välja en.


6 kommentarer:

It's all gonna be fine sa...

Hej hej, jag ställer två frågor till helt fräckt!

1. harudkrivitenbokjagdörvadhäftigt! Kan man köpa den? (vill läsa!)

2. Du skrev hos mig förut att du läste min gamla blogg när du bloggade på annan domän. Vad hette du/din blogg då?

Du måste inte svara så klart, fast du måste. Hehe. Närå. (Jorå.)

Duktiga Tjejen sa...

Its all gonna be fine: Vill inte skriva här vad min gamla blogg hette, men vi kan göra ett parti rumble så meddelar jag. Eller om du mailar mig på duktigatjejen@gmail.com

Jag har skrivit en bok! Den är inte utkommen än. Den kommer i sommar/höst, efter ca 9 år. Jag ger ut den själv som Egenutgivare, eller på ett litet förlag som heter Alligator. Vore jättekul om du ville läsa den! Du kan klicka på min länk/tagg "min alldeles egna bok" till höger så kan du läsa mer om vad den handlar om etc.

Haba sa...

Kul att läsa mer om dig! Blev också intresserad av boken!

Låter häftigt med alla resor du gjort.

Johanna sa...

Men, det är väl klart att Monki är en familjemedlem!?

:)

Nadja sa...

Asså ååh, kom hit! Och också, en liten hälsning till mini-monki: Var snäll mot mamma nu så att tant Nadja får umgås med henne i sommar!

S.W sa...

Hörrö, du har frågor inne hos mig också! :D