tisdag 15 mars 2011

Veckans Boktips - Chimananda Ngozi Adichie.


Jag har nu läst Chimamandas En Halv Gul Sol om Biafrakriget (2006, mycket bra) och Lila Hibiskus (2003, bra) och funderar på om jag ska beställa novellsamlingen The Thing Around Your Neck (Saker som nästan kväver dig). Trots att jag inte har gett någon av hennes böcker full pott gillar jag henne ändå, och det är alltid lika spännande att läsa om berättelserna som trots sorgligheter alltid beskriver maträtter, lukter, smaker och växter på ett otroligt fint och kärleksfullt sätt. Jag blir alltid sugen på afrikansk mat när jag läser hennes böcker.

Med detta skrivet är Veckans Boktips nigerianska Chimamanda Ngozi Adichie, och har ni inte läst något av henne rekommenderar jag främst En Halv Gul Sol som trots sin tjocklek (ca 680 sidor) är mycket lättläst och väl värd sin tid.

Inga kommentarer: