onsdag 3 augusti 2011

Som någon annan bäddar...


Den här boken var tänkt att tas med till Östersund, men jag läste faktiskt ut den innan. På ungefär ett dygn trots att jag jobbade. Boken är ändå på 370 sidor, så det säger en hel del - den var svår att lägga ifrån sig. En bok som är svår att lägga ifrån sig är oftast automatiskt en bra bok, och så är även denna. Hanna Lans debut kom ut förra året på eget förlag och handlar om hur en ung kvinna faller för en amerikan och inom kort gifter sig med honom. Hon vill aldrig bo i USA, men på något sätt lurar han henne att bo där år efter år och de får även en son tillsammans som han i princip inte bryr sig om. När kvinnan vill flytta till Sverige med sonen, som hon har blivit lovad av mannen, är lagar och regler i vägen när mannen ändrar sig. Kvinnan börjar en kamp som både tar tid och otroligt mycket energi.

Berättelsen är långt ifrån unik, vad som händer är inte ovanligt och jag tror inte att det finns någon som inte berörs av den. Ibland kände jag att jag blev irriterad på att kvinnan stannade kvar så länge när hon aldrig ens vill bo i USA från början och när hon märkte redan efter några månader att allt inte stod till rätt till med mannen, men samtidigt - vad gjorde jag? Jag stannade kvar med min amerikanske man trots all ångest, trots att jag visste att saker var fel redan innan vi gifte oss. Jag är därmed ganska säker på att även starka tjejer stannar kvar eftersom deras styrka gör att de klarar av mer än de flesta och därmed inte går när de borde. Meningen Han har sådan övertygelse när de diskuterar att hon ofta ifrågasätter sin egen fastnade i mig och samanfattade varför hon stannade så länge.

Jag gillade Som någon annan bäddar. Och har jag tur kanske jag får skicka min bok till Berghem förlag om de större refuserar den? Tanken är att skicka in den i slutet av denna vecka...

Om någon annan är intresserad av boken finns den att köpa direkt genom Hanna Lans eller genom Adlibris.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Lät intressant. Hoppas bibban har den... *snålverner* /Sus

Hanna Lans sa...

Sus: Över hundra bibliotek har tagit in den, så har du tur är ditt ett av dessa!

Tack DT för recension! Och ja du, varför stannar man i en relation som inte är bra ...? Jag har inget svar. Men en dag varknar man och går. Det ska vi båda vara tacksamma för!

Trillingnöten sa...

Härligt! jag ska också läsa. Nu har jag hört massor med bra om denna bok och det är ju superkul!

Jag är: sa...

Äsch... den fanns inte på någon bibba nära mig.. :P (Bor i Finland så var inte förvånad..)
Kanske adlibris då. :)

Hanna Lans sa...

Eller så mailar du till info@berghemforlag.se så skickar jag. Signerat. :)

100 kr plus portot som är 80 kr till Finland. Förresten så har en finsk bokhandel köpt in boken. Men just nu kommer jag inte ihåg vilken tyvärr.

Desirée sa...

Har också läst den - gilla!

Sofia sa...

Jag vill gärna läsa boken, ska se till att beställa den.

Jag var i ett psykiskt och fysiskt våldsamt förhållande i fyra år. Vaknade inte upp förens jag förstod att slagen skulle alltid komma, även när jag gjorde saker som hjälpte honom och som han bett mig om att göra. Tanken att gå fanns inte förens då, trots alla hemska saker han utsatt mig för. Det är svårt att förstå och jag kan inte riktigt förklara varför det blir så, den enda förklaringen jag har var att jag försökte att överleva.

Duktiga Tjejen sa...

Sofia - kvinnan blir dock aldrig slagen i denna bok, men förhållandet är knepigt. Du är stark som har tagit dig ur och jag önskar dig all lycka!

Joanna Björkqvist sa...

Mycket bra och gripande bok! Kul att du läst ut den nu, Duktiga Tjejen! :)

Duktiga Tjejen sa...

Tycker oxå att det är kul att jag har läst den nu! Kände mig lite utanför i bloggvärlden innan jag läste den nästan... ;)

Hanna Lans sa...

Förresten, Tibo-Trading hette företaget som beställt böcker till Finland. Kanske något att kolla upp Sussie?