onsdag 7 december 2011

Onsdags-enkät.

Jag hittade en enkät hos Bondhustrun...

1) VAD GJORDE DU FÖR TIO ÅR SEDAN?
Jag hade ett års paus i mitt Karibien-liv och bodde i södra Spanien. Jag pluggade spanska och samhällskunskap, fikade, festade jämt och väntade på Puertoricanen som skulle komma på min födelsedag och stanna hela två månader. Jag fyllde 21 den 20 december och vi hade stort kalas på en bar i Spanien med massor av vänner och skoj. Jag var ung, hoppfull, gift och höll på att skaffa Greencard som jag några månader senare fick och äntligen kunde jobba lagligt i Karibien och bo där resten av mitt liv.


Första gången jag träffade Puertoricanen. Det här var förvisso 1999, och jag är krulltotten i mitten.

2) VAD GJORDE DU FÖR ETT ÅR SEDAN?
Minns inte ens. Skrämmande. Jobbade en massa och mådde väldigt dåligt. Det var ett par månader innan de äntligen upptäckte D-vitaminbristen. Fyllde 30. Stickade en massa halsdukar och gjorde pappersrosor av servetter som ni kan se på bilden.


Undrar vems hand som håller upp dem, det är inte min.

3) FEM SNACKS DU GILLAR?
Hempoppade popcorn med smör, rostade och saltade mandlar från Saltå Kvarn, Grillchips med dipp, choklad och svenska lantchips.


Älskar hembakat oxå, som muffinsen här på min 30års-fest.

4) FEM SÅNGER DU KAN HELA TEXTEN TILL?
Massor med låtar av Madonna, t.ex. Live to tell och Oh Father. Och så kan jag nog La última Vez utantill med Julieta Venegas och en hel del smörballader av Maná. Det är något med mig och mexicansk musik alltså...


Grymt bra album. Köpte det när jag var 10 veckor i Argentina 2007 och det just hade kommit ut och spelades på radion dagligen.

5) FEM SAKER DU SKULLE GÖRA OM DU BLEV MILJARDÄR?
Säga upp mig på dan och ägna mig åt att skriva tre böcker och promota dem som fan.
Köpa en jäkligt schyst villa, helst en vit stenvilla med fin tomt full av äppelträd.
Köpa landställe i Skärgården.
Spara en massa till framtida barn.
Skänka till diverse släktingar och välgörenhet.

Lånad bild. Exempel på stenhus. Fast gärna med rosor som klättrar längs väggen...

6) FEM DÅLIGA VANOR?
Har typ ätstörningar och hetsäter ofta (men utan att spy).
Har en förmåga att stressa upp mig över småsaker.
Är bra på att driva bort de jag älskar eftersom jag ändå tror att de ska lämna mig förr eller senare.
Kan absolut inte sova utan öronproppar. Är totalt beroende.
Kan inte säga nej utan dåligt samvete.

De ska helst vara sånna här gula och alltid i storlek S!

7) FEM SAKER DU GILLAR ATT GÖRA:
Gå ned i vikt, få bloggkommentarer, läsa böcker, vara i skärgården på vårt landställe och leka med mitt kusinbarn. Tyvärr får jag inte träffa kusinbarnet så mycket som jag skulle vilja, så jag brukar ägna mig åt att drömma om henne rätt ofta stället. I de drömmarna älskar hon mig mest i hela världen. (Bebislängt - no shit?).


Bästa kombinationen - läsa i Skärgården

8) FEM SAKER DU ALDRIG SKULLE KLÄ DIG I, ELLER KÖPA:
Man ska aldrig säga aldrig, men typ knähöga stövlar á lá Pretty Woman, minkpäls och... Jag vet inte. Jag trodde aldrig att jag skulle ha leggings eller converse igen, men se hur det gick.

Köpta strax utanför Las Vegas för 200 spänn i somras.

Thats that!

9 kommentarer:

Sofia sa...

Vad skönt att se att man inte är ensam som inte kan sova utan öronproppar. Jag är också helt beroende. Det är hur skönt som helst att plugga in öronpropparna och höra hur omvärlden stängs ute allt med när propparna expanderar i öronen. Det blir så tyst och skönt. Fler borde verkligen testa att sova med öronproppar. Man sover så mycket bättre och djupare med propparna djupt instoppade i öronen. Ibland får jag dock lite ont av propparna. Har du något tips på sköna öronproppar att sova med?

Anonym sa...

Vilken underbar lista! Jag känner igen mig i "stressa upp" Det är jag i ett nötskal blir nervös för inget och får panik! Fan, tänk vad underbart om man fick ta ett piller som får en att stressa ner.
Ödet (jag skrev om det på mitt förra inlägg) är fantastiskt! Jag tror på ödet och är glad för Monkis och DIN skulle att du flyttade tillbaka!
Kram

Nadja sa...

Nöär jag och min kusin var yngre (en sådär 13 år) brukade vi glatt hävda att vi hade falsk bulimi = Vi hetsåt konstant men vi spydde inte..
Jag känner också himla väl igen mig i att må dåligt varje gång jag säger nej, får råångest av det.
Och "för tio år sen leken" kör jag alltid med curtis, han åkte på sin första deployment med militären.. Jag var tolv och gick i mellanstadiet..

Duktiga Tjejen sa...

Sofia - Inte mer än det jag skrev i inlägget (gula och stl. S). Jag brukar ha tunt lager lypsyl på oxå, men viktigast är storleken. Jag fick ont när jag hade förstora. Hett tips! =)

Stoffisen - Ja, det blev bra tillslut, men det tog rätt många år att ta mig upp igen måste jag säga!

Nadja - Jag har falsk bulimi!! Tyvärr går jag upp i vikt av det nu, det gjorde jag inte förr på samma sätt.. Huh. Gick du i mellanstadiet då? Hihi, vad gulligt! Så ung... ;)

Joanna Björkqvist sa...

Kul att få lära känna dig lite mer!

Anneli Stålberg sa...

Vad kul att få veta lite mer om dig :)

Helena (misspkm) sa...

Mysigt! Håller med Joanna om att det alltid är kul att lära känna dig bättre. Kram

Trillingnöten sa...

Vad kul att läsa lite såna där annorlunda fakta! Du fick mig att tänka tillbaka tio år...kommer jag ihåg vad jag gjorde? :) hahaha...knappt! Förra året? Nästan mindre. Selektivt minne?? :)

Min plats i solen sa...

Vad roligt att läsa dina svar och lära känna dig ytterligare. :)

Kram Lotta