tisdag 3 januari 2012

Det där som nästan kväver dig.


För att inte gilla novellsamlingar har jag läst ovanligt många i år. T.ex. Invasion Jonas Hassen Khemiri (väldigt bra!), Nära hem av Alice Munro (väldigt bra!) och Smaken av Muriel Barbery (väldigt dålig!). Jag  börjar därmed misstänka att jag kanske visst gillar dem ändå...

Och så kom bok nummer 99 i år - Novellsamlingen Det där som nästan kväver dig av Chimamanda Ngozi Adichie. Hade inte särskilt höga förväntningar, men det här är antagligen världens bästa novellsamling. Jag gillade hennes roman En halv gul sol väldigt mycket, och Lila Hibiskus var också bra, men att jag skulle gilla hennes novellsamling bäst av alla kom som en chock.

Ni bara måste läsa den om ni inte redan har gjort det. Helt klart en femma av fem möjliga.

11 kommentarer:

Lisa sa...

Tack för tipset! Dessutom var boken sjukt snygg också, ett stort plus. (Säger hon som funderar på att beställa The other hand bara för utseendets skull. Det verkar för all del också skitbra, men den finns ju bara på engelska och jag hatar att läsa på engelska.)

Anonym sa...

Tack för tipset
kanske ska slå till nu när jag snart åker till Thailand :)

nillas liv på pinnen sa...

Ååååh, tack för tipset. Vill läsa!

Johanna sa...

Ah, kul! En halv gul sol ligger i "att läsa" högen hemma, ser fram emot den. Ska nog ta och klicka hem den här också på en gång. Blev sugen på att läsa nu!

Duktiga Tjejen sa...

Lisa- the other hand är den bästa och snyggaste boken ever! Den är lättläst, you can do it (tror jag. Jag läser gärna och ofta på engelska).

Fröken Fynd sa...

Vet att du tyckte du hade läst för mycket men när jag läser det känner jag ändå att jag hade velat läsa mer. Jag kan tyvärr bara läsa på två ställen; badkaret och i sängen. Annars plockar jag aldrig upp en bok-hur gör man?

Christel sa...

Bok nr 99 i år? Herreminje, vad du legat i! Det har ju bara varit "i år" i tre dagar... ;)

Duktiga Tjejen sa...

Haha, jäklar vad snabb jag är, 99 på 3 dar! Måste vara rekord...

Har inget tips om hur man läser. Man måste älska det helt enkelt. Annars är det väl bättre att göra något annat.

Trillingnöten sa...

Jag gillar inte heller novellsamlingar, men kanske att jag inte hittat den rätta ännu? :) Ska kolla in tipset!

Villa Frejas bokblogg sa...

Tar tacksamt emot tipset. Brukar inte heller gilla novellsamlingar.

Sv. Nej vi bor inte i Norrland, men jag hoppas kunna flytta upp efter min examen (om jag inte får jobb här på drömskolan). Min man är från Sollefteå.

Mallan sa...

Tack för tipset :-)