tisdag 14 februari 2012

Photo a day 9: What I read.

Jag läser generellt väldigt mycket böcker och är övertygad om att det har mycket att göra med det land jag bor i; Sverige, där böcker både är lättillgängliga och billiga. Ibland kan man ju få tag på nya pockets för en tjuga. I hur många länder kan man det?

Ja, inte i Argentina till exempel. Jag var där 10 veckor 2007 och minns hur dyrt det var. Jag tror en bok kostade minst en hundring, och märk väl att argentinarna inte har världens fetaste plånböcker direkt. Vi träffade en chilensk kille när vi var där, och han brukade alltid köpa på sig ett lager i Buenos Aires eftersom böcker var ännu dyrare i Chile.

I Bolivia 2004-2005 köpte jag några piratkopierade böcker, men knappt de har folket råd med. En bok kan kosta runt en dagslön. Vem sjutton prioriterar böcker då, när man kan få fyra middagar på restaurang istället för en piratkopierad bok med sned text?

Förra året läste jag ut 100 böcker, vilket är mitt rekord. Jag kan ärligt säga att jag aldrig kommer göra om det. I år är jag uppe i 6 utlästa, men jag påbörjar många och lägger dem sedan åt sidan. En påbörjad är till exempel Jakten på den perfekta puben av Kristina Svensson som jag gillar, men jag kan inte läsa om öl när jag mår illa. Det går bara inte. En annan är Naked Lunch med William Burroughs som jag köpte på City Light Bookstore i somras, som innehåller för mycket knark och allmän dekadens. Så just nu försöker jag mig på The Handmaids Tale av Margaret Atwood som jag varvar med Mian Lodalens Dårens Dotter. Det dumma är bara att jag har minimal läslust när jag mår såhär. Jag vill helst bara sova.


Den här bagen skickade släktingar från USA härom vintern. I like.


9 kommentarer:

Sus sa...

Jag läste det där i en annan blogg nyligen om att böcker är dyra i Sydamerika.
Men bara mellan Finland o Sverige så skiljer det sig en hel del. Pockets för en 20:a (2e) hör inte till vanligheterna här, iaf inte om man vill ha svenska böcker som ju jag vill ha... Men inte ens finska ligger så lågt.
5-6e för en pocket är billigt här. Och då är de inte de nyaste böckerna. Nu förstår du kanske mitt jublande över att svenska bokus igen levererar till Finland. :) Tyvärr har jag inte fått in en beställning ännu för jag har ca 15 olästa egna böcker nu .. + 3 från bibban, så det får vänta lite. :)

It's all gonna be fine sa...

ÄLSKAR The Handmaid's tale. Skriva gärna sen vad du tyckte om den!

Trillingnöten sa...

Shit vad dyrt med böcker!! Helt galet! Det är klart att man inte köper nån då liksom...finns det bra bibliotek i alla fall?
Gillar väskan!

nillas liv på pinnen sa...

Söööt väska!

anagoesbananas. sa...

Jag har tappat ron att sitta och läsa, helt bistert :(

Lisa sa...

Älskar väskan!

Villa Frejas bokblogg sa...

Vi har verkligen tur som kan låna på bibliotek och köpa så billiga pocketböcker.
Fast nu fick jag höra att stora stadsbiblioteket i Göteborg ska stänga två år för renovering. Hur kommer det att gå?

Lisa sa...

Skickar tankar och en kram till dig idag på <3 dag. Läste också att du varit ute i solen igår, lovely! :)

Lfthmn sa...

Jag läste ut Simon och ekarna igår. Den var jättebra! Passar kanske när man är gravid, tänker jag.

:-)